Østre Toten kommune

Lese av vannmåler

Det er tid for å lese av vannmåleren. Varsel om avlesning blir sendt til abonnentene i disse dager. For å effektivisere og kvalitetssikre den årlige vannmåleravlesingen, bruker vi SMS-varsling. Les mer!

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Lek og moro

Her er tips til turleker.

Mitt skip er lastet med

Velg en bokstav i alfabetet, f.eks “A”

En person sier «mitt skip er lastet med: Frukt på A”. Nestemann svarer “mitt skip er lastet med: Appelsiner”.  Nestemann igjen sier “mitt skip er lastet med appelsiner og ananas”. Nestemann: “mitt skip er lastet med appelsiner, ananas og aprikos”. Slik fortsetter dere til dere er tomme for frukt på “a”.

Skipet kan lastes med mye forskjellig: blomster, dyr, frukt, byer eller annet som begynner på en bokstav i alfabetet-
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      Elle melle

Elling er en regle som brukes til å velge deltakere. Still dere i ring eller på rekke. Den som eller, peker på en og en, mens den sier et ord eller en stavelse i ellingen. Den det pekes på når siste ord sies er ute.

 

Elle melle, deg fortelle,

skipet går, ut i år.

Rygg i rann,

to i spann.

Snipp snapp snute,

du er ute

 

Kan du flere versjoner av denne? Kanskje du kan andre ellinger?

 

Sisten

En av deltakerne «har'n» og løper etter de andre for å nå en av disse. Dette gjør han ved å ta på en av de andre, og rope “sisten!” Den som nå har’n blir kvitt sisten ved å ta på en annen og slik fortsetter det.

 

Gjett dyret / personen

En av dere starter med å tenke på et dyr. Deretter kan dere andre stille spørsmål, som til slutt ender med at dere gjetter hvilket dyr det tenkes på.
For eksempel: Spiser det gress? Har det vinger? Er det et lite dyr? Er det et husdyr?
 Det er bare lov å svare ja, eller nei, og til slutt gjetter dere riktig. Dere kan også gjøre det slik at en beskriver et dyr, og dere andre gjetter hva som blir fortalt.

 

Haien kommer

En deltaker er hai og står på et avgrenset område i midten av "havet". De andre deltakerne deles opp i fiskeslag og står i hvert sitt hjørne. En person som leder denne leken sier hvilke fisker som skal ut og svømme. Disse skal da sirkle rundt haien. Personen roper plutselig "haien kommer", og da skal haien ta så mange fisker han kan, mens fiskene rømmer tilbake til sitt hjørne.

 

En rød bil

En rød bil kjørte

fra by til by.

Hvilken by kjørte

den til først?

Personen det pekes på når ordet “først” sies må si en by. F.eks Bergen. Den som sier regla staver bynavnet: B-E-R-G-E-N (en bokstav per person). Den som får siste bokstav er ute.

 

Reaksjonslek à la Mesternes mester

Lag en linje i grusen. Alle bortsett fra en person står på linja.

Denne personen skal teste reaksjonen til de andre ved å si navnet på fargen som betyr:

Gul: Legg deg ned på magen

Grønn: Ta ett skritt frem

Blå: Ta ett skritt tilbake

Rød: Stå stille

Personen roper ut fargene i ulik rekkefølge. Den som er sistemann til å f.eks ta ett skritt frem, er ute. Slik fortsetter dere til det kun står igjen en person på linja.

 

Alle mine kyllinger kom hjem

Velg et område eller en bane å leke på.

Én person velges til rev og én til hønemor, resten er kyllinger. Leken går ut på å komme seg over banen uten å bli tatt av reven. Hønemora står i den ene enden av banen, kyllingene i den andre enden, og reven midt på banen.

Hønemora roper: «Alle mine barn kom hjem»

Kyllingene svarer: «Vi kan ikke, reven står på lur»

Hønemor: «Kom likevel»

Kyllingene løper nå over banen til hønemora uten å bli tatt av reven. De som blir tatt av reven blir rever, og hjelper å fange resten av kyllingene. Leken er slutt når alle er tatt. Første kylling som blir tatt, blir rev neste gang. Den siste kyllingen som blir tatt blir ny hønemor.

 

Rødt lys

Lag to streker med flere meters mellomrom. Alle stiller opp bak den bakerste linja. På motsatt stek stiller en person seg som er ”rødt lys”. Det ”røde lyset” snur ryggen til de andre, og disse beveger seg fremover. Når personen som er ”rødt lys” ønsker det, teller han høyt 1-2-3, sier ”Rødt lys” og snur seg. Da må ingen være i bevegelse. De som er i bevegelse må returnere til startlinja. Den som kommer først frem til personen som er ”rødt lys”, overtar denne rollen i neste runde.

 

Ellinga, vellinga

Ellinga, vellinga, Vatlandsguten

Slo til kjerringa midt på truten

Det skal du ha ditt stygge troll

Fordi du ikke kunne telle til tolv

En-to-tre-fire-fem-seks-sju-åtte-ni-ti-elleve-tolv

 

Finn ting i naturen
Se etter steiner, kongler, kvister eller blomster du kan ta med deg hjem og male, tegne eller lage noe annet av

 

 

Paradis - Sekseren

Bruk en pinne og lag seks ruter i grusen.  Skriv inn tallene 1 til 6 i rutene. Kast en stein eller en kongle i rute 1. Så hinker du inn i ruten og skyver steinen med foten over i rute 2. Steinen må ikke komme på eller utenfor streken. Den foten du hinker med må heller ikke komme i nærheten av noen av strekene. Neste gang begynner du i rute 2 osv.

Hvis steinen kommer utenfor rutene eller blir liggende på en strek, overlates steinen til nestemann.

Den som kommer først til rute 6 og tilbake igjen har vunnet.

 

Bamse, bamse

Bamse, bamse, ta i bakken

Bamse, bamse, snu deg rundt

Bamse, bamse, snu tilbake

Samme veien som du kom


Dette er en sanglek der du hopper og utfører handlingene som det synges om i sangen. Denne sangen er også fin å bruke når dere hopper slengtau.

 

Ole Dole Doff

Ole Dole Doff

Kinkeliane Koff

Koffeliane

Birkebane

Ole Dole Doff

 

 Epler og pærer

Epler og pærer

de henger på tre.

Når de blir modne

så faller de ned

En – to – tre!

 

Alle stiller seg i en ring og holder hverandre i hendene. De går rundt og synger sangen.  Etter “En - to – tre" faller alle sammen på bakken.

 

Tell møtende personer

Velg hver deres farge. Deretter skal dere følge med på de møtende og telle dere frem til for eksempel fem eller ti personer med “din” farge på jakka/ genseren. Den som først ser rett antall jakker/gensere, vinner.

 

Bro, bro brille

To barn stiller seg mot hverandre og løfter hendene slik at de møtes i en bro. De andre barna stiller seg på rekke og går etter hverandre mens de synger:

 

Bro, bro brille

klokka ringer elleve.

Keiseren står i sitt høyeste tårn,

så hvit som en mann,

så sort som en brann.

Fare, fare krigsmann,

døden skal du lide

Den som kommer aller sist

skal i den sorte g-r-y-t-e.

Barnet som er under “broen” når ordet “gryte” synges fanges i de to barnas armer. Disse to  har på forhånd blitt enige om to ting “fangen” må velge mellom, f.eks eple eller pære. Fangen stiller seg bak den i broen som er “det” den har valgt. Slik blir det til slutt to rekker av barn, og leken slutter så med dragkamp.

 

En gul knapp

En gul knapp

Virre, virre vapp

Du slapp

 

“Kake” “bolle”

En av dere leder denne bevegelsesleken. Hvis personen sier KAKE skal de andre står med hendene over hodet. Sier han BOLLE huker de seg ned og tar i bakken. Lederen sier f.eks Bolle, bolle, kake, bolle etc i raskt tempo. Barna skal står oppreist mellom hvert ord.

 

Gå på bokstavjakt
 Hvem kan finne noe langs stien som starter på f.eks bokstaven A

 

To hester


To hester

sto i en stall,

den ene prompa

så det small.

Det –var- du

 

Konkurranse
Hvem klarer å holde pusten lengst mot neste benk?

 

Stiv heks

Avgrens et område. En deltaker «har’n», og skal “fryse” de andre ved å ta på dem og si «stiv heks». De som blir tatt må stille seg i frysposisjon med beina fra hverandre. De deltakerne som ikke er blitt tatt kan befri de andre ved å krype mellom beina deres. De som holder på å befri noen kan ikke selv bli tatt.

 

Paradis - Flyveren

Rutene 1-10 risses inn i grusen. Kast en stein i rute 1, hink så på ett bein gjennom rutene 2 og 3. Hopp med to bein i rute 4 og 5, ett bein i rute 6, så en ny hvil i rute 7 og 8. Ett bein i rute 9 og snu med begge bein i rute 10. Ta samme vei tilbake. Deretter kaster du steinen i rute 2, og hopper over denne til du kommer tilbake. Fortsett slik så langt du klarer. Du er ute hvis steinen kommer utenfor ruten eller på streken. Da overlates steinen til neste deltaker.