Mitt skip er lastet med
Velg en bokstav i alfabetet, f.eks “A”
En person sier «mitt skip er lastet med: Frukt på A”. Nestemann svarer “mitt skip er lastet med: Appelsiner”. Nestemann igjen sier “mitt skip er lastet med appelsiner og ananas”. Nestemann: “mitt skip er lastet med appelsiner, ananas og aprikos”. Slik fortsetter dere til dere er tomme for frukt på “a”.
Skipet kan lastes med mye forskjellig: blomster, dyr, frukt, byer eller annet som begynner på en bokstav i alfabetet-
Elle melle
Elling er en regle som brukes til å velge deltakere. Still dere i ring eller på rekke. Den som eller, peker på en og en, mens den sier et ord eller en stavelse i ellingen. Den det pekes på når siste ord sies er ute.
Elle melle, deg fortelle,
skipet går, ut i år.
Rygg i rann,
to i spann.
Snipp snapp snute,
du er ute
Kan du flere versjoner av denne? Kanskje du kan andre ellinger?
Sisten
En av deltakerne «har'n» og løper etter de andre for å nå en av disse. Dette gjør han ved å ta på en av de andre, og rope “sisten!” Den som nå har’n blir kvitt sisten ved å ta på en annen og slik fortsetter det.
Gjett dyret / personen
En av dere starter med å tenke på et dyr. Deretter kan dere andre stille spørsmål, som til slutt ender med at dere gjetter hvilket dyr det tenkes på.
For eksempel: Spiser det gress? Har det vinger? Er det et lite dyr? Er det et husdyr?
Det er bare lov å svare ja, eller nei, og til slutt gjetter dere riktig. Dere kan også gjøre det slik at en beskriver et dyr, og dere andre gjetter hva som blir fortalt.
Haien kommer
En deltaker er hai og står på et avgrenset område i midten av "havet". De andre deltakerne deles opp i fiskeslag og står i hvert sitt hjørne. En person som leder denne leken sier hvilke fisker som skal ut og svømme. Disse skal da sirkle rundt haien. Personen roper plutselig "haien kommer", og da skal haien ta så mange fisker han kan, mens fiskene rømmer tilbake til sitt hjørne.
En rød bil
En rød bil kjørte
fra by til by.
Hvilken by kjørte
den til først?
Personen det pekes på når ordet “først” sies må si en by. F.eks Bergen. Den som sier regla staver bynavnet: B-E-R-G-E-N (en bokstav per person). Den som får siste bokstav er ute.
Reaksjonslek à la Mesternes mester
Lag en linje i grusen. Alle bortsett fra en person står på linja.
Denne personen skal teste reaksjonen til de andre ved å si navnet på fargen som betyr:
Gul: Legg deg ned på magen
Grønn: Ta ett skritt frem
Blå: Ta ett skritt tilbake
Rød: Stå stille
Personen roper ut fargene i ulik rekkefølge. Den som er sistemann til å f.eks ta ett skritt frem, er ute. Slik fortsetter dere til det kun står igjen en person på linja.
Alle mine kyllinger kom hjem
Velg et område eller en bane å leke på.
Én person velges til rev og én til hønemor, resten er kyllinger. Leken går ut på å komme seg over banen uten å bli tatt av reven. Hønemora står i den ene enden av banen, kyllingene i den andre enden, og reven midt på banen.
Hønemora roper: «Alle mine barn kom hjem»
Kyllingene svarer: «Vi kan ikke, reven står på lur»
Hønemor: «Kom likevel»
Kyllingene løper nå over banen til hønemora uten å bli tatt av reven. De som blir tatt av reven blir rever, og hjelper å fange resten av kyllingene. Leken er slutt når alle er tatt. Første kylling som blir tatt, blir rev neste gang. Den siste kyllingen som blir tatt blir ny hønemor.
Rødt lys
Lag to streker med flere meters mellomrom. Alle stiller opp bak den bakerste linja. På motsatt stek stiller en person seg som er ”rødt lys”. Det ”røde lyset” snur ryggen til de andre, og disse beveger seg fremover. Når personen som er ”rødt lys” ønsker det, teller han høyt 1-2-3, sier ”Rødt lys” og snur seg. Da må ingen være i bevegelse. De som er i bevegelse må returnere til startlinja. Den som kommer først frem til personen som er ”rødt lys”, overtar denne rollen i neste runde.
Ellinga, vellinga
Ellinga, vellinga, Vatlandsguten
Slo til kjerringa midt på truten
Det skal du ha ditt stygge troll
Fordi du ikke kunne telle til tolv
En-to-tre-fire-fem-seks-sju-åtte-ni-ti-elleve-tolv
Finn ting i naturen
Se etter steiner, kongler, kvister eller blomster du kan ta med deg hjem og male, tegne eller lage noe annet av
Paradis - Sekseren
Bruk en pinne og lag seks ruter i grusen. Skriv inn tallene 1 til 6 i rutene. Kast en stein eller en kongle i rute 1. Så hinker du inn i ruten og skyver steinen med foten over i rute 2. Steinen må ikke komme på eller utenfor streken. Den foten du hinker med må heller ikke komme i nærheten av noen av strekene. Neste gang begynner du i rute 2 osv.
Hvis steinen kommer utenfor rutene eller blir liggende på en strek, overlates steinen til nestemann.
Den som kommer først til rute 6 og tilbake igjen har vunnet.
Bamse, bamse
Bamse, bamse, ta i bakken
Bamse, bamse, snu deg rundt
Bamse, bamse, snu tilbake
Samme veien som du kom
Dette er en sanglek der du hopper og utfører handlingene som det synges om i sangen. Denne sangen er også fin å bruke når dere hopper slengtau.
Ole Dole Doff
Ole Dole Doff
Kinkeliane Koff
Koffeliane
Birkebane
Ole Dole Doff
Epler og pærer
Epler og pærer
de henger på tre.
Når de blir modne
så faller de ned
En – to – tre!
Alle stiller seg i en ring og holder hverandre i hendene. De går rundt og synger sangen. Etter “En - to – tre" faller alle sammen på bakken.
Tell møtende personer
Velg hver deres farge. Deretter skal dere følge med på de møtende og telle dere frem til for eksempel fem eller ti personer med “din” farge på jakka/ genseren. Den som først ser rett antall jakker/gensere, vinner.
Bro, bro brille
To barn stiller seg mot hverandre og løfter hendene slik at de møtes i en bro. De andre barna stiller seg på rekke og går etter hverandre mens de synger:
Bro, bro brille
klokka ringer elleve.
Keiseren står i sitt høyeste tårn,
så hvit som en mann,
så sort som en brann.
Fare, fare krigsmann,
døden skal du lide
Den som kommer aller sist
skal i den sorte g-r-y-t-e.
Barnet som er under “broen” når ordet “gryte” synges fanges i de to barnas armer. Disse to har på forhånd blitt enige om to ting “fangen” må velge mellom, f.eks eple eller pære. Fangen stiller seg bak den i broen som er “det” den har valgt. Slik blir det til slutt to rekker av barn, og leken slutter så med dragkamp.
En gul knapp
En gul knapp
Virre, virre vapp
Du slapp
“Kake” “bolle”
En av dere leder denne bevegelsesleken. Hvis personen sier KAKE skal de andre står med hendene over hodet. Sier han BOLLE huker de seg ned og tar i bakken. Lederen sier f.eks Bolle, bolle, kake, bolle etc i raskt tempo. Barna skal står oppreist mellom hvert ord.
Gå på bokstavjakt
Hvem kan finne noe langs stien som starter på f.eks bokstaven A
To hester
To hester
sto i en stall,
den ene prompa
så det small.
Det –var- du
Konkurranse
Hvem klarer å holde pusten lengst mot neste benk?
Stiv heks
Avgrens et område. En deltaker «har’n», og skal “fryse” de andre ved å ta på dem og si «stiv heks». De som blir tatt må stille seg i frysposisjon med beina fra hverandre. De deltakerne som ikke er blitt tatt kan befri de andre ved å krype mellom beina deres. De som holder på å befri noen kan ikke selv bli tatt.
Paradis - Flyveren
Rutene 1-10 risses inn i grusen. Kast en stein i rute 1, hink så på ett bein gjennom rutene 2 og 3. Hopp med to bein i rute 4 og 5, ett bein i rute 6, så en ny hvil i rute 7 og 8. Ett bein i rute 9 og snu med begge bein i rute 10. Ta samme vei tilbake. Deretter kaster du steinen i rute 2, og hopper over denne til du kommer tilbake. Fortsett slik så langt du klarer. Du er ute hvis steinen kommer utenfor ruten eller på streken. Da overlates steinen til neste deltaker.