Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
En kommune er en kompleks organisasjon med mange og ulike oppgaver. En kommune ivaretar velferdsoppgaver der folk bor, og det er her innbyggerne skal føle sin tilhørighet. I tillegg til å være velferdsprodusent skal en kommune også være en aktiv samfunnsutvikler.
De folkevalgte har det overordnede styrings- og beslutningsansvaret i kommunen. Dette innebærer et overordnet resultatansvar og et ansvar for at kommunen er organisert så hensiktsmessig som mulig med hensyn til utviklingen av lokaldemokratiet, en helhetlig lokalsamfunnsutvikling og en best mulig tjenesteproduksjon for kommunens innbyggere.
Bindeleddet
Som kommunedirektør er jeg bindeleddet mellom de folkevalgte og administrasjonen. En kommunedirektør skal lede i det skapende spenningsfeltet mellom de folkevalgte, den kommunale organisasjonen og innbyggere, brukere og andre interessenter.
Den administrative ledelsen skal være rådgiver overfor det politiske nivået, og sørge for utviklingen av kommunenes tjenester og at politiske mål etterleves. Utvikling og nyskaping må gis stor oppmerksomhet.
Samhandlingen mellom politisk og administrativ ledelse må basere seg på forståelse og aksept for hverandres roller og på tillit og respekt. Et godt samspill er en forutsetning for gode løsninger, effektivitet og kvalitet.
Viktigste aktøren i velferdssamfunnet
Kommunen er den viktigste aktøren i velferdssamfunnet, og innbyggere har store forventninger. Gjennom samarbeid med alle ansatte, tillitsvalgte og ledere skal vi klare å levere gode tjenester.
Publisert 20.02.2018 10.44
Sist endret 08.09.2023 00.20