Denne rollen er sentral i å sikre at kommunens administrasjon fungerer effektivt og følger lover gitt av Stortinget, samt instrukser og retningslinjer som er vedtatt av kommunestyret i Østre Toten.
Ledelse av administrasjonen
Kommunedirektøren er ansvarlig for å lede all kommunal virksomhet, unntatt de områdene som loven spesifikt unntar.
Utredning av saker
Det er kommunedirektørens oppgave å sørge for at alle saker som skal behandles av kommunestyret eller andre utvalg, er utredet. Dette innebærer å gi et grunnlag av faktiske forhold med økonomiske og juridiske vurderinger.
Iverksetting av vedtak
Kommunedirektøren må sørge for at vedtak fattet av kommunestyret eller utvalg blir gjennomført raskt og effektivt. Hvis det oppstår viktige faktiske eller juridiske spørsmål under iverksettingen, skal kommunedirektøren informere det relevante organet om dette.
Møte- og talerett
Kommunedirektøren har rett til å delta og tale i alle kommunale møter, bortsett fra i kontrollutvalget. I Østre Toten har kommunedirektøren delegert til kommunalsjefene å representere han i enkelte saker og i utvalgene.
Beslutningsmyndighet
I saker som ikke er av prinsipiell betydning, har kommunestyret gitt kommunedirektøren myndighet til å treffe beslutninger. Det er ordfører eller kommunestyret som avgjør hva som er en prinsipiell sak.
Personalansvar
Kommunedirektøren har ansvar for personalforvaltningen i kommunen. Dette inkluderer ansettelser, oppsigelser, suspensjoner og andre personalrelaterte tiltak, med mindre annet er bestemt i lov.
Kommunedirektørens ledergruppe
Kommunedirektørens ledergruppe består av kommunedirektøren og fire kommunalsjefer. HR-sjefen og økonomisjefen deltar i utvidede ledermøter.