Østre Toten kommune

Lese av vannmåler

Det er tid for å lese av vannmåleren. Varsel om avlesning blir sendt til abonnentene i disse dager. For å effektivisere og kvalitetssikre den årlige vannmåleravlesingen, bruker vi SMS-varsling. Les mer!

Velkommen til barneverntjenestens nettsider!

I Norge er oppdragelse og omsorg for barn først og fremst foreldres eller foresattes ansvar. Noen ganger kan familier trenge hjelp fordi de har havnet i en vanskelig livssituasjon som påvirker barn og unges trygghet, og omsorgen i hjemmet. I slike tilfeller har barneverntjenesten  ansvar for å hjelpe. Barneverntjenesten kan bistå i korte eller lengre perioder. 

Hva er vi opptatt av?

  • Å snakke med foreldrene, med barna/ ungdommene
  • Barnets beste
  • Samarbeid og åpenhet
  • Støtte familien slik at de klarer seg selv
  • Å gi god hjelp til rett tid
  • Taushetsplikt
  • Samarbeid med andre instanser 

Hvordan jobber vi?

Melding om bekymring

  • Alle som er bekymret for et barn kan sende melding til barneverntjenesten enten skriftlig eller ved å ringe.  Foreldre, barn og ungdom kan også selv ta kontakt med oss.  Offentlige instanser har meldeplikt dersom de er bekymret for barns omsorgssituasjon.
  • Barneverntjenesten har en ukes frist på å avklare om meldingen henlegges eller om det iverksettes undersøkelse for å finne ut mer om forholdene rundt barnet.

Undersøkelse

  • Barneverntjenesten plikter å undersøke de forhold som fremkommer i bekymringsmeldingen i samarbeid med barnets foresatte. Målet med undersøkelsen er å vurdere barnets omsorgssituasjon og familiens behov for hjelpetiltak. Undersøkelsen består av samtaler, innhenting av informasjon og hjemmebesøk.
  • Undersøkelsen skal gjennomføres så raskt som mulig senest i løpet av 3 måneder – i spesielle tilfeller kan den utvides med inntil 3 måneder.
  • Undersøkelsen kan konkludere med henleggelse eller hjelpetiltak, som veiledning. 

Hjelpetiltak

  • Det mest brukte hjelpetiltaket er veiledning. Fordi de foresatte er de mest sentrale personene i barnets liv, rettes veiledningen i hovedsak mot dem.  Veiledning kan også omfatte et samarbeid med barnehage eller skole, og det kan opprettes tverrfaglige grupper i samarbeide med foresatte.
  • Andre typer hjelpetiltak kan være familieråd, miljøterapi, besøkshjem, økonomisk støtte til fritidsaktiviteter eller barnehage/SFO. Alle hjelpetiltak evalueres i samarbeid med foreldrene og ungdommen.
  • Samarbeid med foresatte er viktig. Hjelpetiltak er i utgangspunktet frivillig, dvs at foresatte kan velge å takke nei. Loven gir barneverntjenesten adgang til å iverksette ny undersøkelse uten ny melding etter 6 mndr, dersom foresatte takker nei til hjelpetiltak.
  • I stort sett alle saker (ca. 95 %) jobber barneverntjenesten for å bedre hjemmeforholdene slik at barnet kan bli boende hjemme. Barneverntjenesten ønsker at barnet skal bli i sitt miljø sammen med sin familie. Unntaksvis kan barneverntjenesten fremme sak til Fylkesnemnda om flytting barnet utenfor hjemmet.