Er du bekymret for et barn?

Hvis du er bekymret for om et barn får god nok omsorg, bør du ta kontakt med barneverntjenesten. Alle kan ringe og snakke med barneverntjenesten om en bekymring eller uro knyttet til et barn. 

  • Du kan drøfte bekymringen anonymt.
  • Vi kan gi råd og veiledning om hvordan ta opp en bekymring med foreldre.
  • Du kan be om et uforpliktet møte alene eller sammen med foreldre for råd og veiledning.
  • Vi kan sammen drøfte hvem som best kan hjelpe barnet, og hvilke aktuelle instanser som kan bistå.

For at barneverntjenesten skal komme i kontakt med barn og familier som kan trenge hjelp fra barneverntjenesten, er vi avhengig av informasjon fra andre. Hvem som helst kan sende en bekymringsmelding til barneverntjenesten, foreldre, familie, nettverk, offentlig instanser. Barn og ungdom kan selv ta kontakt for å be om hjelp. 
Barnevernstjenesten skal snarest, og senest innen en uke, gjennomgå innkomne meldinger og vurdere om meldingen skal følges opp med undersøkelser etter barnevernsloven § 2-1. Barneverntjenesten i Østre Toten kommune vurderer meldinger fortløpende. Offentlige meldere skal innen tre uker etter meldingen er avklart, få tilbakemelding om det er iverksatt undersøkelse eller ikke.

Les mer om meldinger til barnevernet.