Klage på helse- og omsorgstjenesterHva kan du klage på? Vedtaket du har fått. Innholdet på tjenesten du får Klage på vedtaket Vedtak om helse- og omsorgstjenester er enkeltvedtak etter Forvaltningslovens regler og kan påklages. Klagen må være skriftelig, etter pasient og brukerrettighetsloven pagragraf 7.3, og forvaltningsloven paragraf 29. Opplysninger om klageadgang fremgår av enkeltvedtaket. Fristen for å klage er fire uker fra vedtaket er mottatt. Klage sendes tildelingsenheten som også kan gi nødvendig råd og veiledning. Dersom vedtaksinstansen ikke tar klagen til følge, sendes klagen videre til statsforvalteren for endelig behandling. Tjenester som omsorgsbolig, trygghetsalarm, dagsenter og bolig med heldøgns omsorgstjeneste er ikke lovpålagte, og eventuell klage har endelig behandling i kommunens klageutvalg (formannskapet).Klage på utførelsen av en tjeneste Du kan også klage på selve utførelsen av tjenesten. Klagen kan du sende med sikker e-post (eDialog), eller du kan ringe tildelingsenheten på 94 86 07 33. Publisert 07.02.2018 09.35 Sist endret 23.01.2024 08.47