Kontroll av tobakkssalg og innkreving av tilsynsavgiftAlle som selger tobakksvarer skal være registrert i tobakkssalgsregisteret og betale en tilsynsavgift.Registrering i tobakkssalgsregisteretAlle som selger tobakksvarer til forbruker må registrere seg i tobakkssalgsregisteret til Helsedirektoratet. Det gjelder også de som selger e-sigaretter, gjenoppfyllingsbeholdere, urtebaserte røykeprodukter og andre tobakkssurrogater.Hvis du skal slutte å selge tobakksvarer, må du avregistrere deg i tobakkssalgsregisteret. Les mer om hvordan du registrer og avregistrerer tobakkssalg hos Helsedirektoratet.Kontroll av tobakkssalgI Østre Toten kommune er det selskapet Trygg AS som kontrollerer alle steder som selger tobakksvarer.De ser blant annet etter at:opplysningene i tobakkssalgsregisteret stemmer med opplysningene på salgsstedetvarene er kjøpt fra en registrert grossisttobakksvarer ikke selges til personer under 18 årsalgsstedet har en internkontroll som gir de ansatte god nok kunnskap om regelverketdet ikke reklameres for tobakksvarertobakksvarer ikke selges med rabatt eller gis bortBrudd på tobakksskadelovgivningenBrudd på regelverket kan føre til forskjellige reaksjoner:retting av det ulovlige forholdetsalgsforbud i en periodetvangsmulktTilsynsavgiftAlle salgssteder for tobakk må hvert år betale en tilsynsavgift til kommunen. Tilsynsavgiften for faste salgssteder er 2000 kroner.For midlertidige salgssteder er tilsynsavgiften 1200 kroner.Lover og reglerTobakksskadelovenTobakksalgsforskriften Publisert 16.01.2019 11.56 Sist endret 24.04.2024 14.57