Østre Toten kommune

Lese av vannmåler

Det er tid for å lese av vannmåleren. Varsel om avlesning blir sendt til abonnentene i disse dager. For å effektivisere og kvalitetssikre den årlige vannmåleravlesingen, bruker vi SMS-varsling. Les mer!

Lese av vannmåler

Vannmåleren skal leses av en gang i året. Varsel om avlesning blir sendt til abonnenten i siste halvdel av november. Dersom vannmåleren ikke blir lest av, vil kommunen beregne forbruket og det vil bli ilagt et gebyr for manglende avlesning.

Dersom vannmåleren ikke leses av over flere år, kan kommunen foreta avlesning for abonnentens regning.

Ofte stilte spørsmål om vannmåleravlesing

Hvordan leser jeg av vannmåleren min?

Du vil få en SMS når det er tid for å lese av vannmåleren. Har du flere vannmålere, vil du få én SMS per vannmåler. Det er viktig at du svarer på riktig SMS med riktig avlesning.

Merk at du vil motta SMS fra et nummer som er uvanlig langt (14 siffer). Dette nummeret er en unik ID for akkurat din vannmåler. Denne skal sikre at du kan rapportere din vannmålerstand på SMS.

Vi har laget en oversikt over de mest brukte vannmålerne i vår kommune, og kort beskrevet hvordan du leser av. Finn din type vannmåler og se hvordan du leser den av.

Forskjellige typer vannmålere

Har du vannmåler i Østre Toten kommune, har du sannsynligvis en av disse variantene.

Finner du ikke din vannmåler i oversikten, ta kontakt med oss på vannogavlop@ototen.no.

Jeg har ikke fått SMS, hva gjør jeg?

Har du vannmåler, men ikke fått SMS av oss er det sannsynligvis fordi vi ikke har telefonnummeret ditt i systemet vårt. Da vil du motta et brev i din digitale postkasse. Hvis du er reservert mot digital post fra det offentlige, vil du motta brevet i din fysiske postkasse. 

Brevet inneholder informasjonen du trenger for å melde inn vannforbruket ditt til oss. Da anbefaler vi også å legge ved telefonnummeret ditt, slik at du får SMS neste gang.

Diverse spørsmål og svar

Hvem har ansvaret for å lese av vannmåleren?

Huseier er ansvarlig for å lese av vannmåleren og påse at korrekt målerstand blir rapportert inn til kommunen.

Vannmåleren er kommunens eiendom, men det er huseier som er ansvarlig for at den ikke blir skadet eller blir borte. Les mer om eierforhold i Forskrift om vann- og avløpsgebyr i Østre Toten kommune.

Jeg får ikke lest av vannmåleren fordi det er så vanskelig å komme til

Det er huseiers ansvar å sørge for at vannmåler er tilgjengelig for avlesning. Hvis det er vanskelig å se hva som står på vannmåleren, kan du be om hjelp fra familie, venn eller nabo.

Huset står tomt, må jeg lese av vannmåleren?

Du må lese av vannmåleren selv om bolig, fritidsbolig, næringsbygg eller lignende ikke er i bruk. Hvis du ikke sender oss dette, vil forbruket bli stipulert.

Det estimerte forbruker blir korrigert ved neste års avregning.

Blir avlesningen min kontrollert for feil?

Vi kontrollsjekker de fleste måleravlesninger, men gjør oppmerksom på at vi ikke klarer å fange opp alle.

For eksempel vil du bli kontaktet hvis vi oppdager at:

  • Du har skrevet for mange tall
  • Avlesningen viser et vesentlig større forbruk enn tidligere
  • Du registrer «0» (null) i avlesningen, og vi ikke forstår hvorfor.

Dersom du får en henvendelse fra oss er det ditt ansvar å melde tilbake det vi spør etter.

Nummeret på vannmåleren min stemmer ikke med nummeret på SMSen jeg har fått

Vennligst kontakt oss på vannogavlop@ototen.no.

Jeg har fått ny vannmåler, og får ikke registrert forbruket fordi det er lavere enn på forrige avlesning

Får du ikke registrert avlesningen ber vi deg ta kontakt med oss på vannogavlop@ototen.no.

Kan vannmåleren fryse?

Ja. Vannmåleren må være plassert i et frostfritt rom. Som regel er den montert i tilknytning til hovedkrava, som også trenger frostfrie omgivelser.

Hvis vannmåleren fryser i stykker, blir huseier belastet for kostnaden.

Jeg har flere vannmålere og mottar flere meldinger til samme mobiltelefonnummer, hvordan skal jeg sikre at rapporteringen blir riktig?

Har du flere vannmålere og du mottar SMS til samme telefonnummer, må du være sikker på at du svarer med riktig vannmålerstand på riktig melding. Vannmålernummeret skal framgå av meldingen. Har du problemer med dette kan du vente med rapportering til du får vannmåleravlesningskort i posten. Deretter kan du rapportere elektronisk på www.leseav.no. Du må ha koden som står på vannmåleravlesningskortet for å kunne rapportere på internett.

Jeg har røde tall (tall bak komma) på min måler, hvordan rapporterer jeg det?

Det er kun vannmålere som står i nettet til Sivesind vannverk og eventuelt noen gamle målere som har røde tall. Ingen skal rapportere tall bak komma som er røde, kun de hele tallene før komma. Målerne har normalt 5 siffer, og det er disse som skal rapporteres.

Hvordan vet jeg at meldingen har kommet fram?

Når du svarer på SMSen vil du få en svarmelding med informasjon om hva som er rapportert inn. Det er ikke nødvendig å ringe for å sjekke om vi har mottatt disse meldingene, og det er ikke nødvendig å rapportere skriftlig per brev eller e-post i tillegg til rapportering på SMS.

Jeg har ikke mobil og kan ikke motta SMS, hvordan får jeg da rapportert?

De som ikke er registrert med SMS i våre systemer, på 1881, Gule sider eller lignende, vil få vannmålerskjema tilsend via digital postkasse eller i posten en stund etter at øvrige abonnenter har fått SMS.

Jeg har fått en melding som gjelder en eiendom jeg ikke eier, hva gjør jeg?

Det kan ligge gammel informasjon i våre systemer som ikke er blitt endret, eller det kan være feil i andre offentlige registre vi har oppslag mot. Send en e-post til vannogavlop@ototen.no med:

  • informasjon som står i meldingen,
  • vannmålernummer,
  • adresse (også gjerne gårdsnummer og bruksnummer), og
  • ditt mobilnummer

Jeg finner ikke svar på mitt spørsmål og trenger hjelp

Dersom du ikke finner svar på det du lurer på, kan du ta kontakt med Østre Toten kommune vann og avløp på telefon 61 14 17 70 (tirsdager og torsdager kl. 10-14) eller e-post: vannogavlop@ototen.no.