Hvem har ansvaret for å lese av vannmåleren?
Huseier er ansvarlig for å lese av vannmåleren og påse at korrekt målerstand blir rapportert inn til kommunen.
Vannmåleren er kommunens eiendom, men det er huseier som er ansvarlig for at den ikke blir skadet eller blir borte. Les mer om eierforhold i Forskrift om vann- og avløpsgebyr i Østre Toten kommune.
Jeg får ikke lest av vannmåleren fordi det er så vanskelig å komme til
Det er huseiers ansvar å sørge for at vannmåler er tilgjengelig for avlesning. Hvis det er vanskelig å se hva som står på vannmåleren, kan du be om hjelp fra familie, venn eller nabo.
Huset står tomt, må jeg lese av vannmåleren?
Du må lese av vannmåleren selv om bolig, fritidsbolig, næringsbygg eller lignende ikke er i bruk. Hvis du ikke sender oss dette, vil forbruket bli stipulert.
Det estimerte forbruker blir korrigert ved neste års avregning.
Blir avlesningen min kontrollert for feil?
Vi kontrollsjekker de fleste måleravlesninger, men gjør oppmerksom på at vi ikke klarer å fange opp alle.
For eksempel vil du bli kontaktet hvis vi oppdager at:
- Du har skrevet for mange tall
- Avlesningen viser et vesentlig større forbruk enn tidligere
- Du registrer «0» (null) i avlesningen, og vi ikke forstår hvorfor.
Dersom du får en henvendelse fra oss er det ditt ansvar å melde tilbake det vi spør etter.
Nummeret på vannmåleren min stemmer ikke med nummeret på SMSen jeg har fått
Vennligst kontakt oss på vannogavlop@ototen.no.
Jeg har fått ny vannmåler, og får ikke registrert forbruket fordi det er lavere enn på forrige avlesning
Får du ikke registrert avlesningen ber vi deg ta kontakt med oss på vannogavlop@ototen.no.
Kan vannmåleren fryse?
Ja. Vannmåleren må være plassert i et frostfritt rom. Som regel er den montert i tilknytning til hovedkrava, som også trenger frostfrie omgivelser.
Hvis vannmåleren fryser i stykker, blir huseier belastet for kostnaden.
Jeg har flere vannmålere og mottar flere meldinger til samme mobiltelefonnummer, hvordan skal jeg sikre at rapporteringen blir riktig?
Har du flere vannmålere og du mottar SMS til samme telefonnummer, må du være sikker på at du svarer med riktig vannmålerstand på riktig melding. Vannmålernummeret skal framgå av meldingen. Har du problemer med dette kan du vente med rapportering til du får vannmåleravlesningskort i posten. Deretter kan du rapportere elektronisk på www.leseav.no. Du må ha koden som står på vannmåleravlesningskortet for å kunne rapportere på internett.
Jeg har røde tall (tall bak komma) på min måler, hvordan rapporterer jeg det?
Det er kun vannmålere som står i nettet til Sivesind vannverk og eventuelt noen gamle målere som har røde tall. Ingen skal rapportere tall bak komma som er røde, kun de hele tallene før komma. Målerne har normalt 5 siffer, og det er disse som skal rapporteres.
Hvordan vet jeg at meldingen har kommet fram?
Når du svarer på SMSen vil du få en svarmelding med informasjon om hva som er rapportert inn. Det er ikke nødvendig å ringe for å sjekke om vi har mottatt disse meldingene, og det er ikke nødvendig å rapportere skriftlig per brev eller e-post i tillegg til rapportering på SMS.
Jeg har ikke mobil og kan ikke motta SMS, hvordan får jeg da rapportert?
De som ikke er registrert med SMS i våre systemer, på 1881, Gule sider eller lignende, vil få vannmålerskjema tilsend via digital postkasse eller i posten en stund etter at øvrige abonnenter har fått SMS.
Jeg har fått en melding som gjelder en eiendom jeg ikke eier, hva gjør jeg?
Det kan ligge gammel informasjon i våre systemer som ikke er blitt endret, eller det kan være feil i andre offentlige registre vi har oppslag mot. Send en e-post til vannogavlop@ototen.no med:
- informasjon som står i meldingen,
- vannmålernummer,
- adresse (også gjerne gårdsnummer og bruksnummer), og
- ditt mobilnummer
Jeg finner ikke svar på mitt spørsmål og trenger hjelp
Dersom du ikke finner svar på det du lurer på, kan du ta kontakt med Østre Toten kommune vann og avløp på telefon 61 14 17 70 (tirsdager og torsdager kl. 10-14) eller e-post: vannogavlop@ototen.no.